קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
איטום קירות בלוקים, איטום שלילי עם זייפקס מגה-מיקס
מאת: מאת מערכת האתר.
מאמרים חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה

איטום קירות בלוקים, איטום שלילי עם זייפקס מגה-מיקס

מאת - מערכת אתר איטום.
סקירה על טיט צימנטי מסוג ”זייפקס מגה-מיקס” ועל יתרונות השימוש בו לצורך איטום קירות בלוקים או איטום רטיבות קפילארית בקירות.

 

"זייפקס מגה מיקס"  

זייפקס מגה-מיקס הנו טיט צימנטי המכיל חומר איטום גבישי.  

החומר מיועד לעבודות שיקום ואיטום מבני בטון ומהווה מרכיב ממערכת האיטום הגבישית של חברת "זייפקס" (Xypex) הקנדית. 

המוצר מסופק בפחים לשימוש כחומר דו-רכיבי עם תוסף נוזלי משפר הדבקה מסוג "זייקריליק" (Xycrylic). 

בנוסף לתיפקודו כמוצר יעודי לעבודות שיקום בטון משמש החומר גם כטיח אוטם המיושם באמצעות מלג` / שפכטל או במכונת התזה. בסקירה זו נפרט את יתרונות השימוש בחומר לשתי מטרות נוספות- 

א. כטיח אוטם מעל גבי קירות בלוקים, לצורך בצוע עבודות איטום שלילי (מבפנים המבנה).

ב. למטרת איטום רטיבות קפילארית.

-------------------

על מנת להסביר את יעילותו של החומר יש לציין תחילה את תכונותיהם הבולטות של חומרי האיטום הגבישיים:  

  • חומר איטום גבישי חודר לעומק משטח הבטון שעליו הוא מיושם ואוטם אותו מבפנים. החומר הגבישי מסוגל לחדור לכל עובי החתך של היציקה שעליה החומר מיושם. ע"י כך הופך הבטון עצמו להיות אטום למעבר רטיבות ואין צורך ביישום שכבות איטום קונבנציאונליות בדופן החיצונית של היציקה. 
  • נוכחות רטיבות הנה תנאי הכרחי לפעולתו של החומר. החומר הגבישי מכיל כימיקלים יחודיים אשר נספגים אל עומק הבטון. כאשר מתרחש מגענודדים הכימיקלים אל עומק היציקה ויוצרים גבישים קריסטליים בלתי ממיסים אשר אוטמים את היציקה מפני מעבר רטיבות. הגבישים הקריסטלים הנוצרים אוטמים סדקים נימיים ביציקה, גם כאשר הם מתרחשים בהמשך השנים. חומר האיטום נותר פעיל ביציקה – לצמיתות.  

כושר חדירתו של חומר האיטום הגבישי אל תוך עומקן של יציקות הבטון ועובדת היותו פעיל גם בהמשך השנים מציבות אותו כמוצר המוביל עבור איטום יציקות בטון מכל הסוגים.

תכונות אלו מציבות את החומר הגבישי בכלל ואת "זייפקס מגה-מיקס" בפרט כפתרון מועדף גם לצורך איטום קירות בלוקים בשיטת האיטום השלילי (מהצד הפנימי של המבנה).

מכיוון שחומר האיטום הגבישי חודר לעומק דפנות הבלוק הופכות הדפנות עצמן להיות אטומות ושכבת האיטום מתחילה למעשה "כבר בשלב הבלוק".

עם סיום תהליך האיטום הגבישי מתקבלת שכבת איטום ש"עוביה" הנו למעשה עובי שכבת הטיט הגבישי + עובי הדופן של הבלוק.

 

איטום קירות בלוקים

בתמונות הבאות ניתן לצפות בשלבי איטום בריכת מים אשר דפנותיה בנויות בלוקים. דפנות הבריכה החיצוניות נאטמו בשכבת "זייפקס מגמיקס" בעובי של כ 3-5 מ"מ בלבד. לא בוצעה כל שכבת איטום נוספת בצד הפנימי של הבריכה.

לאחר מילוי הבריכה במים החלה מתרחשת תגובת שרשרת: 

חדירת המים לתוך דפנות הבלוק גרמה להיווצרות ראקציה כימית ולתחילת תהליך ה"קריסטליזציה". גבישים קריסטליים החלו להיווצר ולנדוד כלפי פנים הבלוק. חומר האיטום הגבישי החל "לאטום את עצמו" ולהעמיק הלאה אל עומק דפנות הבלוק. לאחר מספר ימים נבלם מעבר הרטיבות לגמרי והתקבלה בריכה אטומה.

 

                  איטום קירות בלוקים- בריכה

 

בתמונה הראשונה (1) ניתן להבחין ברטיבות שהחלה לחלחל מייד עם מילוי הבריכה במים. בהמשך (תמונות (2,3,4) ניתן לראות כיצד מעבר הרטיבות הלך ופחת עד שלבסוף התקבלה בריכה אטומה לגמרי.

 

                               איטום קירות- סופי

              מבט על בריכת הבלוקים לאחר סיום תהליך האיטום הגבישי. אין כל סימני רטיבות.

 

איטום שלילי- קומות מרתף בעלי קירות בלוקים

כללי בניה נאותים מחייבים את בנייתים של קירות חיצונים תת-קרקעיים באמצעות יציקות בטון בלבד. יחד עם זאת קיימים בארצנו מספר בלתי מבוטל של בתים בהם הופר כלל חשוב זה. עת נוצר כשל בשכבת האיטום החיצונית של הקירות, סובלים בתים אלו מהצפות ובעיות רטיבות קשות כאשר מי הקרקע חודרים במהירות אל תוך פנים הבלוק וממנו היישר אל תוך המבנה.

איטום שלילי של קירות הבלוקים מצדם הפנימי של מבנים היווה מאז ומתמיד מטלה קשה ולעיתים בלתי אפשרית לבצוע. בקומות מרתף אשר בהם התרחשה חדירת רטיבות חלקית בכמות קטנה או סבירה היו מספיקות עבודות איטום שלילי בשיטה הקונבנציאונלית (עם חומרי אטימה צימנטים הידראולים). אך באזורים עתירי מי-תהום או בנוכחות קרקע חרסיתית (תופחת) אשר אינה מאפשרת את חלחול מי הגשמים היו קירות הבלוקים מועדים לתזוזות, נתונים תחת לחץ הידראולי ולהיווצרות סדיקה. במצבים אלו איטום קירות הבלוקים מבפנים היה הופך לעיתים למטלה בלתי אפשרית.

מגבלות קשות אלו הביאו בצדק לידי כך שקבלני איטום הפסיקו לספק תעודות אחריות על בצוע עבודות איטום שלילי במרתפים ובקומות תת קרקעיות מוצפות אשר היו בנויות מקירות בלוקים.

"זייפקס מגה-מיקס" מהווה כלי נוסף לשיפור התמודדויות עם מצבים מסוג זה. עם השימוש בחומר גודל "עוביה" של שכבת האיטום ובמקרה של סדיקה עתידית נימית עקב תזוזת הבלוקים שב החומר לפעול ואוטם מחדש את הסדק שנוצר.

שיפור נוסף מושג באמצעות קיצור זמן העבודה ובאמצעות הפחתת עוביה של שכבת האיטום. במקומות בהם מתבצעים תיקוני איטום שלילי מקומיים ניתן ביתר קלות לבצע את האיטום עם שכבת "זייפקס מגה-מיקס" ולהשלים מעליו את שכבת הטיח המיישר מבלי לחשוש שעובי שכבת הטיח יהיה בולט מדי ומעבר למישור הטיח השכן. עוביה של שכבת המגה-מיקס עצמה צריך להיות 3.6 מ"מ בלבד.

איטום רטיבות קפילארית

קירות בלוקים "מצטיינים" בכך שהם מאפשרים לרטיבות קפילארית לטפס בקלות במעלה הקיר.

תופעת עלייתה של רטיבות קפילארית בקירות בלוקים נגרמת בד"כ כתוצאה מהצפה תחת שכבת הריצוף, או עקב בעיית איטום בצד החיצוני של המבנה או מתחת לו – ביסודות. ניתן להעזר ב"זייפקס מגמיקס" להפחתת התופעה. החומר נספג אל עומק הבלוק ועוצר את המשך עליית הרטיבות בדופן שעליה הוא מיושם. מכיוון שהחומר "אוהב" רטיבות ניתן לבצע את העבודה באופן מיידי ומבלי להמתין לייבוש הקיר. במקרים בהם הרטיבות הקפילארית מטפסת לגובה רב (70-80 ס"מ) ניתן לשקול את השימוש בחומר על מנת לבצע תיקון מקומי בלבד בתחתית הקיר ומבלי להסיר את שכבת הטיח מכל גובהו של השטח הפגוע.

 

איטומים ויישומים נוספים

 "זייפקס מגמיקס" משמש במקור כחומר לעבודות שיקום בטון, שיקום מבנים. תוסף האיטום הגבישי הקיים בחומר מקנה לו את תכונות האיטום היחודיות למשפחת חומרי האיטום הגבישיים. כשלעצמו מהווה החומר פתרון מצויין לצורך בצוע עבודות שיקום והגנת מבנים הנתונים תחת תנאי רטיבות קשים.

אפשרות השימוש בחומר לצורך אטימת קירות בלוקים בשיטת האיטום השלילי מקנה לחומר ערך נוסף והופכת אותו לכלי מועדף בהתמודדויות עם תופעות רטיבות בקירות בלוקים. היספגותו לעומק הבלוק אף מאפשרת את השימוש בו לצורך איטום רטיבות קפילארית.

לקבלת הדרכה והסברים נוספים ניתן לפנות אל הפורום באתר או אל חברת פי.בי.אס בע"מ, נציגת "זייפקס" בישראל.

 

בברכה, 

מערכת האתר

איטום – מדריך איטום ישראלי

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים