קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
כשלים עיקריים באיטום מבנים תת קרקעיים- חניונים, מרתפים ומחסנים
מאת: אבי גנח - אחוזת בית
27/11/2008 17:43:37
מאמרים איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים

כשלים עיקריים באיטום מבנים תת קרקעיים- חניונים, מרתפים ומחסנים

מאת אבי גנח - אחוזת בית הנדסה ובינוי.
מאמר זה מפרט את הגורמים לכשלים במערכות האיטום של מבנים תת-קרקעיים ואת המוקדים העיקריים עליהם יש לתת את הדעת.

כשלים באיטום תת קרקעי כרוכים לעיתים בהוצאות כספיות הגבוהות עד פי עשרה מתיקון כשלי איטום עיליים (למשל בגגות). איטום תת קרקעי אשר כשל מסיבה כזו או אחרת עשוי להשבית לחלוטין את חלל המבנה ולהפכו לבלתי ראוי לשימוש.

במאמר זה מפורטות הסיבות הנפוצות לכשלים באיטומם של מבנים תת-קרקעיים.

המאמר מפורסם כאן במלואו באדיבות אחוזת בית – הנדסה ובינוי.

 

כשלים באיטום מבנים תת קרקעיים ( מרתפים , חניונים , מחסנים , ועוד ) מוכרים כאחת הבעיות הקשות והיקרות ביותר מהכשלים השונים הקיימים במבנים . 

בגלל המשמעויות הכלכליות והביצועיות של תיקון כשלים במערכות איטום תת קרקעיות ישנו משקל רב למומחיותו של מבצע התיקון שהם :

 

t       זיהוי נכון של הבעיה ומקורה .

t       מתן פתרון איטום  הנדסי נכון ,  כולל התאמת חומרים ייעודיים .

 

כל זאת על מנת לקבל תוצאה טובה  בתיקון הכשל .

 

מכאן אנו למדים כי "קריטריון  העלות" בבחירת מערכת האיטום  הוא מינורי , ועל המתכנן והמבצע לקחת בחשבון את התאמת המערכת לסוג הקרקע ולמבנה ( אופי המבנה , ייעודו, אורך חייו , לא פחות מ -50 שנה ) .

 

כשלי איטום עשויים להתרחש מכמה סיבות :

 

  1. כשל תכנוני.
  2. כשל כתוצאה מביצוע בלתי מקצועי ומהתייחסות לקויה לנושא האיטום , כולל תקינה (ת"י 1752 על חלקיו ) .
  3. כשלים כתוצאה מהגנה לקויה על מערכת האיטום .
  4. אי ביצוע חלופות תיקון עתידיות .
  5. כשלים בחומרים המרכיבים את המערכת .

 

כשל תכנוני.

 

זהו אחד מהמקורות  העיקרים  לכשלים במערכות האיטום התת קרקעיות . אחת הסיבות לכשלי התכנון הוא הדמיון לכאורה שבין מערכות לאיטום גגות לבין מערכות איטום תת קרקעיות . הפשטות היחסית שביישום איטום על גגות עלולה להטעות מתכנן בלתי מנוסה ולגרום לכך שהוא ישתמש במערכות בלתי מתאימות לאופי המבנה ( מערכות איטום עילי , ולא איטום תת קרקעי ).

 

סיבה נוספת לכשל תכנוני נעוצה במורכבות המבנים התת קרקעיים לעומת הגגות . מבחינת הקושי בתיאום מול מתכננים אחרים מלבד מתכנני האיטום .בדרך כלל באיטום גגות הגורם המקצועי אתו צריך מתכן האיטום להיות מתואם הוא האדריכל , ובמבנים תת קרקעים משולבים גורמי מקצוע נוספים כגון : מהנדס הקרקע ומהנדס שלד המבנה , בנוסף לאדריכל . מתכנן האיטום צריך להשתלב במערכת המקצועית המורכבת ורבת הגורמים על מנת לבצע תכן איכותי שיתאים למבנה מבחינה תפקודית ומבחינה ארכיטקטונית , תוך התחשבות בכלל הגורמים המשפיעים על ביצוע האיטום ( קונסטרוקציה , קרקע וכו` ) . תקשורת לקויה בים צוות המתכננים של הפרויקט מהווה לא אחת "מכשול " להצלחת הפרויקט בכלל , ותגרום בהכרח לכשלים במערכות האיטום התת קרקעיות בפרט.

 

 

כשלים כתוצאה מביצוע בלתי מקצועי ומהתייחסות לקויה לנושא האיטום

 

  1. ביצוע לקוי של חלקי מבנה עשוי לגרום לכשל במערכת האיטום אשר תיושם על אותו חלק של המבנה.  להלן מספר  דוגמאות :

מישקים- קיימים מספר סוגים של מישקים הנפוצים במבנה ( מישקי הפסקת יציקה , מישקים סייסמים, משקים טרמים ). המישקים הינם מטבעם נקודת תורפה בכל הקשור לאיטום המבנה , שאם אינם מטופלים כראוי יחדרו דרכם מים אל תוך המבנה . לכל מישק קיימים מאפיינים ייחודיים , ומערכת איטום טובה חייבת להתאים את עצמה אליהם . הקפדה על תכן מתאים ועל שימוש בחומרים מתאימים יבטיחו את הצלחת האיטום באזור המישקים .

פרטי חיבור בין אלמנטים אנכיים לאופקיים  - פרטי חיבור אלה חובה שיזכו למירב ההתייחסות וההקפדה בתכן ובעת ביצוע האיטום, מכיוון שאזורים אלה הנם נקודות תורפה במבנה . בד"כ באזורים אלה לא משתמשים בסוג אחד של מערכת איטום אלה מבצעים שילוב של  מספר מערכות במקביל ( יריעות , חומרים מותזים, עצרי מים , והזרקות ).

צינורות ואלמנטים חודרים – הטיפול באלמנטים החודרים את מעטפת האיטום היא פעולה חשובה ביותר . חוסר טיפול או טיפול בלתי יעיל באזור חדירת האלמנטים יוביל בהכרח לחדירת מים למבנה . צנרת מים /שופכין צנרת חשמל וכבלים וברזל הזיון הנם אלמנטים שכיחים החודרים את מעטפת האיטום . האיטום של האלמנטים החודרים מבוסס בד"כ על ביצוע התזת חומר סביב מקום החדירה ו/או שימוש באביזרים ייעודיים ( כגון שרוולים ) המתאימים לאיטום האלמנטים החודרים למבנה .

  1. ביצוע מערכת האיטום באופן בלתי מקצועי ולא מתאים לדרישות המתכנן והיצרן עשוי לגרום לכך שמערכת האיטום למבנה התת קרקעי לא תתפקד כלל או תתפקד באופן חלקי . תוצאות היישום הלקוי עשויות להראות בטווח הזמן המיידי לאחר היישום ( כך שניתן לבצע תיקונים מיידים ) או בטווח הזמן הארוך ( במצב כזה כמעט ולא ניתן לבצע תיקונים לאחר הביצוע ).
  2. חוסר רגישות לנושא האיטום מצד קבלני המשנה וצוותי העבודה הנמצאים באתר הינו גורם קריטי להיווצרות כשלים באיטום . עבודות פיתוח שטח באמצעות ציוד כבד , עבודות חציבה ופעולות נוספות עלולות לפגוע במעטפת המבנה האטומה ולגרום להרס מקומי של מערכת האיטום . הרס מקומי יכול לגרום לכשל רב מערכתי בעל השלכות חמורות לעתיד ( בהיבט של איתור מקור הכשל ותיקונו ).
  3. תשתית בלתי מוכנה כראוי של מעטפת המבנה תגרום למצב שבו יישום האיטום יבוצע באופן לקוי. לרוב, הכנת המשטח הנה באחריותו של הקבלן הראשי , ולעיתים עקב שיקולים של קיצור לוחות הזמנים מקבל קבלן האיטום את העבודה לביצוע כאשר המשטח אינו מוכן כראוי . קיימות מערכות איטום הדורשות הכנה קפדנית של משטח הבטון . ללא הכנה  כזו תתפקד מערכת האיטום ביעילות נמוכה . יישום מערכת האיטום על משטח שאינו חלק /נקי/יבש הוא מקור מוכח לכשל עתידי בתפקוד המערכת .

 

כשלים כתוצאה מהגנה לקויה על האיטום

 

חוסר הגנה על מערכת האיטום לאחר יישומה עלול לגרום לכשלים מיידים ולכשלים לאורך זמן . חשוב מאד להגן על האיטום לאחר יישומו , שאם לא כן הוא יהיה חשוף לפגיעות מכאניות של מילוי אדמה חוזר ו/או אלמנטים חודרים .

 

אי ביצוע אופציות תיקון עתידיות

 

במידת האפשר ( בהתחשב בגיאומטרית המבנה ובתנאי ביצוע השלד ) ניתן ואף מומלץ לבצע הכנות לתיקון עתידי של מערכת האיטום המיושמת במבנה . אופציית התיקון העתידית והשכיחה היא שימוש בצינוריות הזרקה . צינוריות אלו ממוקמות בד"כ בחיבורים בין אלמנטים אופקיים לאנכיים או באזורי הפסקות יציקה או מישקים , כך שבעת הצורך ( עם התגלות הכשל ) ניתן להזריק לתוכם חומר איטום נוזלי , אשר מגיע לאזור התפר ומגבה את מערכת האיטום הקיימת ומוסיף עליה נדבך נוסף . קיימת חשיבות רבה לאופן התקנת הצינוריות בתפרי המבנה , היות והתקנה לקויה עלולה לגרום לכך שהצינוריות יזוזו ממקומן בעת התקנתן בזמן יציקת הבטון וכך תפקודן יהיה לקוי . 

 

 

כשלים בחומרים מהם עשויה מערכת האיטום

 

זהו גורם לא פחות חשוב מכלל הגורמים אשר הוזכרו לעיל . רוב מערכות האיטום המצויות כיום בשימוש מבוססות על חומרים חרושתיים, ומהגדרה זו ברור כי בקרת האיכות על המוצר מבוצעת באופן רציף ויעיל במפעל המייצר . ( אלא אם אינו נושא תקינה מסודרת ) .

חשוב לציין כי אין די בשימוש במוצר חרושתי כדי להבטיח את איכות המערכת לאחר יישומה במבנה , אלא יש להבטיח שימוש ויישום נאות על פי הוראות היצרן ועל פי התקנים הקיימים.  לדוגמא : יישום חומרים דו רכיבים מבחינת תזמון היישום , הדבקת יריעות וכד` .

 

סיכום

 

הכשלים הנפוצים באיטום המבנה התת קרקעי קשים ביותר לתיקון ואף קשים לעיתים לזיהוי ( זיהוי מקור הכשל ) שילוב מושכל של תכן מפורט וניצול מגוון המערכות הקיימות יבטיחו  את צמצום מספר מקרי הכשל , כל זאת תוך תיאום הביצוע והקפדה על בקרת האיכות בזמן תהליך היישום ולאחריו על ידי כל הגורמים המעורבים .

 

מאת אבי גנח

מקור: אחוזת בית הנדסה ובינוי

 

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים