קבלני איטום חומרי איטום מילון מונחים מאמרים
    
 
קטגוריה:חפש לפי:
מילות חיפוש:
 
 
איטום אדניות   איטום בריכות, מאגרי מים   איטום גגות - בחומרים אקרילים, פולימרים   איטום גגות - ביריעות ביטומניות או זיפות
איטום גגות - מידע כללי על שיטות האיטום   איטום גגות קלים, גגות אסבסט   איטום גינות גג   איטום גשרים, מסעות בטון, אספלט
איטום ובידוד קירות עם חיפוי אבן   איטום ותיקון גגות רעפים   איטום חלונות , דלתות   איטום מקלחות, חדרי רחצה,חדרים רטובים
איטום מרפסות, גגות מרוצפים   איטום מרתפים מבפנים (איטום שלילי)   איטום מרתפים, מקלטים, מבנים תת קרקעיים   איטום סדקים
איטום תפרי התפשטות   איתור נזילות   בעיות עיבוי   חומרי איטום, חומרי אטימה והדבקה
ניקוז, צנרות ומערכות ניקוז   שיקום חזיתות, בטון, עמודים   
מהו ”מבנה מסוכן”
מאת: אבי גנח - אחוזת בית
21/09/2008 07:29:06
מאמרים שיקום חזיתות, בטון, עמודים

מהו ”מבנה מסוכן”

מאמר מאת אבי גנח - אחוזת בית
המאמר סוקר את הוראות החוק בענין מבנה מסוכן, דוגמאות ופעולות לבצוע בעת שיפוץ חזיתות.

 

מאמר זה נלקח מקובץ מאמרים במדור  איטום ושיקום מבנים, באתר NRG. המדור אינו קיים עוד.

 

להלן המאמר במלואו.

 

 

מבנה מסוכן - פרופיל :


השיפוץ המבוקש הוא בד"כ הסרת גושי בטון וטיח רופפים, הסרת חלודה, חיזוק מרפסות, קרניזים גגונים ומעקות, סתימת סדקים בקירות וכו’. מטרת השיפוץ היא כאמור מניעת התפרקות חלקים מהבניין וחיזוק הבניין.


כאמור, מדובר במבנה אשר חלקים ממנו נמצאים מסוכנים כלומר – המבנה עצמו יציב וניתן לשפצו. בד"כ מדובר בגושים רופפים של טיח ובטון המהווים סכנה לציבור, מרפסות ומעקות רופפים, חלודה על זיוני הברזל וכו`. מדובר בליקויים במעטפת החיצונית של הבניין או בחדרי המדרגות ולא בתוך הדירות. כמו כן אין מדובר בתיקוני תשתית כגון תיקוני צנרת, חשמל, חיזוק יסודות וכו` ואין מדובר אף בשיפוץ אסתטי המצריך צביעת הבניין.

השיפוץ המבוקש הוא בד"כ הסרת גושי בטון וטיח רופפים, הסרת חלודה, חיזוק מרפסות, קרניזים גגונים ומעקות, סתימת סדקים בקירות וכו`. מטרת השיפוץ היא כאמור מניעת התפרקות חלקים מהבניין וחיזוק הבניין.

הגוף אשר אחראי על פיקוח על המבנים המסוכנים וכן הוצאת הצווים והדרישות הרלוונטיות הוא מדור "מבנים מסוכנים" ברשות המקומית ,המדור הוא אשר מאתר את המבנים המסוכנים, מגבש את ההמלצות לשיפוצם ושולח את הודעות הדרישה. כמו כן המדור מנחה את מבצעי השיפוץ במקרה הצורך, מקיים ביקורות משותפות במקום ומבצע מעקב אחר מצב המבנים.

היבט נוסף הרלוונטי במקרים מסוימים ברשויות מסוימות הוא "דרישות שימור": חלק מהמבנים בעיר הוכרזו כ"מבנים לשימוש" משמע – מבנים בעלי מאפיינים ארכיטקטוניים ייחודיים, אשר לעירייה רצון לשמרם ולטפח אותם. פעמים רבות מבנה אשר הוכרז כמבנה מסוכן לפי ס` 3 לחוק העזר – הוא מבנה אשר הוכרז כ"מבנה לשימור".

ברגיל, כאשר מדובר במבנה לשימור, כל תיקון או שיפוץ בו חייב להיות בפיקוח של צוות השימור בעירייה. אולם, מדיניות צוות השימור היא שלא להתערב בשיפוץ הנעשה ע"פ דרישה לתיקון מבנה מסוכן בלבד. דרישות השימור רלוונטיות לשיפוץ כאשר בעלי המבנה מבקשים לבצע שיפוץ החורג מהדרישה - אם במסגרת הוספה של אחוזי בניה או פשוט שיפוץ אסתטי נרחב. במצב זה צוות השימור מתערב בהנחיות השיפוץ – אז נוצר מצב בו השיפוץ מתעכב שכן יש למלא אחר דרישות השימור.

לצורך אכיפת סמכויותיה של העירייה, הוסמכה העירייה בס` 250 לפקודת העיריות לחוקק חוקי עזר. בתחום זה, חוק זה מעניק לעירייה סמכויות נרחבות הכוללות גם הריסה מיידית של מבנים אשר הוגדרו על ידה כמבנים מסוכנים (להלן: "החוק").

במדרג המסוכנות המכוננת את סמכויותיה השונות של העירייה, קיימות שלוש דרגות:

א. מבנה מסוכן לפי ס` 3 לחוק העזר – מבנה העלול לסכן את המחזיקים, הציבור או הנכסים הסמוכים. מדובר במבנה אשר חלקים ממנו עלולים להוות סכנה, אך הוא כשלעצמו יציב כלומר- אין צורך להרסו, אלא למנוע הינתקות של חלקים ממנו וכן לחזקו.

ב. מבנה מסוכן לפי ס` 4 לחוק העזר – מבנה הנתון במצב שיש בו סכנה ממשית למחזיקים או לציבור או לנכסים הסמוכים. מדובר במבנה שאינו יציב ושיש להרסו או לאטמו מאחר ולא ניתן לשפצו. במצב זה מוצא צו הריסה אך לבעל הנכס שמורה האפשרות להגיש השגה על צו ההריסה ועל מהנדס העירייה לדון בה.

ג. מבנה מסוכן לפי ס` 7 לחוק העזר – מבנה הנתון במצב שיש בו סכנה מיידית למחזיקים, לציבור או לנכסים סמוכים. מדובר במבנה "מט ליפול" המהווה סכנה מיידית וממשית. כאשר בניין נמצא מתאים להגדרה זו – ניתן להרסו מיידית ואף לפנות את הדיירים בו בסיוע המשטרה.


נכתב ביום ה-29 במאי 2007
מאת: אבי גנח הנדסאי בנין, אחוזת בית.
יועץ לאיטום, חיזוק ושיקום מבנים

 

 

 
  אתרים מומלצים:  סיקה   אדריכלות   איטומן   פזקר   ביטום   
הוספת עסק לאינדקס | אודות | קישורים מומלצים | מאמרים | פורום | הגשת מאמר | צרו קשר חומרי איטום קבלני איטום מילון מונחים